Coaching in Table Tennis

Αντοχή;....γιατί;

Δεν είναι λίγες οι φορές που αθλητές, προπονητές ή απλά ασχολούμενοι με το άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης μου έκαναν το παραπάνω ερώτημα. "Αντοχή; Γιατί; Τι να την κάνω;". Και μετά ακολουθούσε το αλησμόνητο "Μα καλά, Μαραθωνοδρόμος θα γίνω;" Και αν προερχόταν από νεανικά χείλη, μπορείς να το παραβλέψεις διότι ακόμα δεν έχουν γνωρίσει όλες τις όψεις του αθλήματος. Όταν το ακούς από "έμπειρους" κατά τα άλλα προπονητές είναι ανησυχητικό. Πόσο μάλλον, όταν τα προπονητικά σχέδια που τυχόν σχεδίαζαν, εφάρμοζαν και το παραπάνω ατυχές ερώτημα. Σίγουρα πάντως οι συνεδρίες Φυσικής Κατάστασης δεν κάνουν κανένα μαραθωνοδρόμο -μακάρι να τον έκαναν άλλωστε-.Laughing

Πριν ξεκινήσω την τοποθέτησή μου μέσα από αυτό το μικρό άρθρο, θα πρέπει να έχουμε ως κοινή παραδοχή τα εξής:

1. Η προπονητική είναι μια επιστήμη που εξελίσσεται.

2. Ο προπονητής θα πρέπει να είναι ενημερωμένος. Συνέδρια, Workgroup, Συναντήσεις Προπονητών, Επιμορφώσεις θα πρέπει να είναι συνεχή και εντατικά.

3. Η καλή γνώση της θεμελιώδους προπονητικής μαζί με τα επιτεύγματα της σύγχρονης επιστήμης είναι το εχέγγυο για ουσιαστική υποστήριξη των αθλητών.

4. Όλα τα παραπάνω δεν μπορούν να προέρχονται από τα όσα κάποιος είχε διδαχθεί ως αθλητής ή από την όποια επιφοίτηση ή παρθενογένεση.

ΑΝ κάτι από τα παραπάνω δεν αντιπροσωπεύει την άποψη που έχετε για την προπονητική, έχετε φτάσει στο τέλος του άρθρου. Όλα τα παρακάτω θα σας φανούν άσκοπα, ανούσια και εξωπραγματικά. Δεν χρειάζεται να συνεχίζετε το διάβασμα. Προφανώς τα γνωρίζετε όλα άλλωστε, τόσο ώστε να μην τα εφαρμόζετε.

ΑΝ όμως οι παραπάνω αρχές σας εκφράζουν, τότε το υπόλοιπο κείμενο είναι για εσάς. Με απλά λόγια προορισμένο από προπονητή σε προπονητή.

 

Στο προηγούμενο άρθρο μιλήσαμε για τις βασικές αρχές της Γενικής Προετοιμασίας. Είναι -είδαμε- η πρώτη φάση του προπονητικού κύκλου όπου κυριαρχεί ο όγκος της προπόνησης και "καλλιεργούνται" οι Φυσικές Ικανότητες. Μια εξ΄αυτών είναι η Αντοχή. Δανειζόμενος πολλούς ορισμούς θα λέγαμε, ότι Αντοχή είναι η φυσική ικανότητα ανταπόκρισης σε απαιτήσεις έργου μεγάλης διάρκειας. Όσο δηλαδή κάποιος αντέχει να εκτελεί μια δραστηριότητα (π.χ. κίνηση) επιτυχώς για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε στην καθομιλουμένη λέμε, ότι αντέχει πολύ. Αυτό λοιπόν είναι και το σημείο των περισσότερων παρανοήσεων, κυρίως λόγω άγνοιας. "Γιατί να χρειάζεται η αντοχή σε ένα άθλημα που δεν κρατάει πολύ ώρα;" πλανάται στον στενό ορίζοντα των ημιμαθών. Ας εξηγήσουμε όμως γιατί:

1. Η καλλιέργεια της Γενικής Αντοχής (Αερόβιας Ικανότητας) είναι απαραίτητη για την Ειδική Αντοχή, δηλαδή την προσαρμογή στις απαιτήσεις του αθλήματος. Χωρίς να αντέχει κάποιος να τρέξει αργά για 15' είναι σχεδόν βέβαιο, ότι δεν θα αντέξει να κρατάει υψηλή την απόδοσή του στο τραπέζι σε ερεθίσματα υψηλής έντασης, ακόμα και αν πρόκειται για επαναλαμβανόμενους μικρούς πόντους. Αυτό διότι οι απαιτήσεις του αθλήματος της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης δεν αποτελούνται από μια μόνο προσπάθεια αλλά για συνεχείς και επαναλαμβανόμενες.

2. Η καλλιέργεια της Γενικής Αντοχής δεν μπορεί να γίνει μόνο στο τραπέζι της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης. Χρειάζονται συνεχόμενα ερεθίσματα μικρής έντασης αλλά μεγάλης διάρκειας για να εμφανιστούν οι κατάλληλες προσαρμογές.

3. Το πόσο ξεκούραστος κάποιος μπορεί να παίζει, σημαίνει ότι είναι πιο συγκεντρωμένος από τον αντίπαλο, άρα εκτελεί ορθότερα και με ακρίβεια τα κτυπήματα. (Η κούραση συνδέεται άμεσα με την έλλειψη συγκέντρωσης)

4. Όταν το μυικό και καρδιοαναπνευστικό σύστημα αντέχει, είναι πιο ανθεκτικό σε πιθανούς τραυματισμούς, ιδιαίτερα όταν αυτοί συμβαίνουν λόγω κόπωσης.

5. Οι πόντοι Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης, μολονότι αποτελούνται από μικρά σε διάρκεια ερεθίσματα, εντούτοις απαιτούν συχνά πολύ μεγάλο αριθμό επαναλήψεων (Σετ, Αγώνες). Συγκριτικά στη διάρκεια της ημέρας με αλλεπάλληλους συνεχόμενους αγώνες η Γενική όσο και Ειδική Αντοχή επιτρέπουν υψηλή επίδοση.

Εν' κατακλείδι λοιπόν, στη φάση της Γενικής Προετοιμασίας αφιερώνουμε χρόνο για συνεδρίες Φυσικής Κατάστασης όπου θα δίνονται τα κατάλληλα ερεθίσματα χαμηλής έντασης και μεγάλης διάρκειας. Το ίδιο συμβαίνει και στις αντίστοιχες προπονήσεις στο τραπέζι όπου οι ασκήσεις θα πρέπει να έχουν μεγάλη διάρκεια και χαμηλή ένταση. Αν δεν δώσουμε τον κατάλληλο όγκο προπόνησης στους αθλητές ειδικά στην περίοδο της Γενικής Προετοιμασίας δεν θα υπάρχουν οι κατάλληλες προσαρμογές για την καλλιέργεια της Ειδικής Αντοχής στην επόμενη φάση της Προετοιμασίας. Πρέπει -στο κάτω κάτω της γραφής- να καταλάβουν όλοι ότι το 3ο σπιν δεν το χάνει κάποιος λόγω τεχνικής αδυναμίας -θα έχανε το πρώτο άλλωστε- αλλά λόγω ελλείψεων κυρίως στην Αντοχή, αφού κουράζεται και δεν μπορεί να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις των κτυπημάτων. Άλλοι παράγοντες μπορεί να είναι η πλημμελής καλλιέργεια της Δύναμης ή της Ευλυγισίας.  Όπως και να έχει, αν δεν αφιερώσουμε το χρόνο που πρέπει δίνοντας τα κατάλληλη ερεθίσματα όταν πρέπει, κάποια στιγμή θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα στην εξέλιξη του αθλητή που ίσως να είναι αργά.

Καλή Προπόνηση!

 

 

 

Επιμόρφωση 2013

Η Ε.Φ.Ο.Επ.Α. θα πραγματοποιήσει σεμινάρια επιμόρφωσης. Το πρόγραμμα των σεμιναρίων διαιτησίας και προπονητικής έχουν ως εξής:

Διαιτησία Προπονητική

 

Φεβρουάριος 2012

Ο Φεβρουάριος, συνήθως, είναι μήνας προετοιμασίας για την κυρίως αγωνιστική περίοδο. Η αγωνιστική περίοδος -ανάλογα την κατηγορία- ξεκινάει στο τέλος του Μάρτη και τελειώνει περίπου στο τέλος του Απρίλη. Την φετινή χρονιά βέβαια με τις πολλές αλλαγές στο αγωνιστικό πρόγραμμα αυτή η διαδικασία δεν ήταν από την αρχή σταθερή αλλά και πάλι τα σημαντικά Σαββατοκύριακα για τους αθλητές-τριες των μικρών κατηγοριών είναι πριν και μετά το Πάσχα.

Λέγοντας "κυρίως αγωνιστική" περίοδο, εννοούμε το χρονικό διάστημα που ο αθλητής θα πρέπει να αποδώσει τα μέγιστα που μπορεί. Η περίοδος αυτή είναι προγραμματισμένη και εντάσσεται στον μεσόκυκλο ή στον σχεδιασμό μιας αγωνιστικής χρονιάς. Πριν την περίοδο αυτή θα πρέπει να έχουν προγραμματιστεί αγώνες (τεστ) για να γίνουν οι απαραίτητες βοηθητικές τροποποιήσεις στο πρόγραμμα της προπόνησης. Ένα πρόγραμμα που από εδώ και πέρα θα πρέπει σταδιακά να μειώνεται ο όγκος του αλλά να μεγαλώνει η έντασή του. Επίσης, θα πρέπει να δίνεται μεγάλη έμφαση στην ορθή εφαρμογή των ασκήσεων από την αρχή δηλαδή με την εφαρμογή του τεχνικά σωστού και νόμιμου σέρβις ή της υποδοχής. Οι αθλητές θα πρέπει να προσπαθούν σε κάθε επανάληψη κτυπημάτων σαν να πρόκειται για τον πιο σημαντικό αγώνα. Εξάλλου, οι αγώνες πλησιάζουν. Στο κομμάτι της Φυσικής Κατάστασης θα πρέπει να υπάρχουν προοδευτικά ασκήσεις ταχύτητας τόσο στην ειδική Φυσική Κατάσταση με ασκήσεις στο τραπέζι χωρίς μπάλα όσο και στον στίβο.

Για τους αθλητές που δεν θα έχουν υποχρεώσεις θα πρέπει να ισχύουν τα ίδια αφού με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα πρέπει να ακολουθούν το πρόγραμμα της ομάδας αλλά και να προετοιμάζουν και τον ευατό τους για τη διαδικασία που θα ακολουθούν τα επόμενα χρόνια.

 

Μιχάλης Κατσικαδέλης

 

Η Επιμόρφωση των Προπονητών

Η Επιμόρφωση των Προπονητών

 

Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύς λόγος για Επιμόρφωση, Εξ' αποστάσεως Εκπαίδευση, Δια βίου μάθηση και συνεχή εξειδίκευση. Φαίνεται ότι  όλοι έχουμε πια πεισθεί ότι προκειμένου να είναι κάποιος αποτελεσματικός στο χώρο της εργασίας του, θα πρέπει να εξελίσσεται συνέχεια και στο γνωστικό αλλά και στο πρακτικό επίπεδο. Η ανάγκη αυτή αλλά και η σπουδαιότητα της Επιμόρφωσης φαίνεται ότι ώθησε εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης όπως η Εξ΄αποστάσεως Εκπαίδευση με σύγχρονη ή ασύγχρονη διδασκαλία. Έτσι, με τη χρήση ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή και με μια σύνδεση στο διαδίκτυο μπορεί κάποιος να "μεταφερθεί" στο περιβάλλον μιας τάξης και να έχει άμεση ή έμμεση επαφή με τον διδάσκοντα. Θα ήταν άλλωστε αδιανόητο στον αιώνα της ταχύτητας και της πληροφορίας να έπρεπε να υπάρχει η φυσική παρουσία ως απαραίτητη προυπόθεση Επιμόρφωσης. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν παραγνωρίζεται ο ρόλος της φυσικής παρουσίας και η αναγκαιότητά της.

Στον χώρο της προπονητικής η Επιμόρφωση, έστω με τις παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας, ακολουθεί το πνεύμα της εποχής που θέλει διαρκή εκπαίδευση. H εξέλιξη των επιστημών θέλει τον προπονητή γνώστη των νέων μεθόδων προπόνησης και υποστήριξης των αθλητών του. Παρόλα αυτά φαίνεται ότι ανεξάρτητα από το άθλημα πολλοί προπονητές αρέσκονται στις γνώσεις που κατέκτησαν ως αθλητές χωρίς να ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν τις επιταγές της Επιστήμης της Φυσικής Αγωγής και της Προπονητικής. Η θεώρηση ότι κάποιος τα γνωρίζει όλα, εκτός του ότι είναι εσφαλμένη και κινείται στα όρια της ψευδαίσθησης, προκαλεί και σειρά προβλημάτων, ιδιαίτερα στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης. Επιπλέον, οι γνώσεις που προέρχονται μόνο από την εμπειρία, δεν είναι ικανές πολλές φορές να ανταποκριθούν στις τωρινές απαιτήσεις, ούτε να αναπτύξουν ορθή υποστήριξη για μια ομάδα αθλητών, αφού ο Εκπαιδευτής γνωρίζει μόνο όσα εκ' της εμπειρίας του συνέβησαν. Επιπροσθέτως, ο Εκπαιδευτής δεν πρέπει να παίζει το ρόλο του διεκπεραιωτή αλλά οφείλει να ξέρει το γιατί, το πόσο και το πότε της κάθε Εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Μεταφέροντας τώρα όλα τα παραπάνω στο τομέα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης εύκολα μπορούμε να σκεφτούμε κάποιον που ως αθλητής ήταν πολύ καλός και χρησιμοποιούσε μια τεχνική και με το πέρασμα των ετών να προσπαθεί να εφαρμόσει αυτή τη τεχνική στους νέους αθλητές. Όλα όμως έχουν αλλάξει. Απαιτήσεις των αθλητών, Τεχνική των κινήσεων, Προπονητικές Μέθοδοι, Κανόνες της Φ.Α. Η εμμονή με το παρελθόν δεν μπορεί να αποδώσει όλα όσα με κόπο προσπαθεί να εφαρμόσει. Και σίγουρα το αντίκτυπο θα είναι στους νέους αθλητές.

Το παραπάνω παράδειγμα δεν είναι κάτι μόνον εγχώριο. Συμβαίνει σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου και είναι θέμα προτεραιοτήτων και μερικές φορές λανθασμένης αντίληψης, παρά ευκαιριών που δίνονται. Και σίγουρα στον αιώνα της πληροφορίας η πρόσβαση στη γνώση είναι αμεσότερη και πολύπλευρη. Το πρόβλημα ξεκινάει ότι -ανεξάρτητα από το επίπεδο- ο προπονητής σταματάει να εξελίσσεται, να ενημερώνεται και να επιμορφώνεται. Και είναι πιθανό σε ένα σεμινάριο να μην τα μάθει όλα από την αρχή, αλλά αυτή η συγκέντρωση της ίδιας επαγγελματικής ομάδας, η ανάλυση κάποιων θεμάτων αλλά ακόμα και η επαλήθευση των χρησιμοποιούμενων μεθόδων, είναι αρκετή για να κάνουμε όλοι μαζί ένα βήμα παραπάνω.

Ένα βήμα που δεν σταματάει ποτέ και έχει σίγουρα όφελος για όλους μας.

 

Καλό Μήνα.

 

 

Ξεκινώντας μια νέα αγωνιστική χρονιά

 

Συνήθως ο Αύγουστος είναι ο βασικός μήνας προετοιμασίας για τους αθλητές της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης και όχι μόνο. Μαζί με τις πρώτες ημέρες του Σεπτέμβρη αποτελούν μια σημαντική ευκαιρία για το προπονητή και τους αθλητές να εντατικοποιήσουν τις προπονήσεις τους, μιας και δεν υπάρχουν αγωνιστικές υποχρεώσεις που να πιέζουν και να δημιουργούν άγχος καθώς επίσης το σχολείο βρίσκεται σε διακοπές, οπότε υπάρχει άνεση στη διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου για προπόνηση. Η περίοδος αυτή -η οποία συνολικά διαρκεί περίπου 8-10 εβδομάδες- αποτελεί ένα πολύ σημαντικό "κρίκο" στην αλυσίδα της εξέλιξης των αθλητών όπως επίσης και στα άμεσα αγωνιστικά του αποτελέσματα της χρονιάς που ακολουθεί.

Παρόλα αυτά θα πρέπει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των προγραμμάτων να γίνεται με ακρίβεια και αναλύοντας κάθε φορά τα δεδομένα που λαμβάνουμε από τους αθλητές, αφού δεν είναι όλα τα προγράμματα το ίδιο επιβαρυντικά για όλους. Είναι καθήκον του προπονητή να σχεδιάζει έτσι τη προπόνηση -όχι μόνο τη γενική προετοιμασία- προκειμένου το πρόγραμμα να ανταποκρίνεται στους στόχους του και σίγουρα να μην επιβαρύνει υπερβολικά τους ασκούμενους. Ιδιαίτερα την περίοδο της βασικής προετοιμασίας όπου υπάρχει πολλές φορές αποχή από αθλητικές δραστηριότητες τις προηγούμενες 15-20 ημέρες, η μετάβαση στα δύσκολα προγράμματα θα πρέπει να είναι σταδιακή επιτρέποντας στους ασκούμενους να προσαρμοστούν.

Η ομαλή προσαρμογή θα επιτρέψει τη συνέχεια του προγράμματος και θα αποφύγει ανεπιθύμητες καταστάσεις όπως τραυματισμοί. Η δοσολογία των ασκήσεων και η συχνότητα των προπονήσεων είναι συνισταμένη της βιολογικής και προπονητικής ηλικίας των αθλητών, των στόχων που έχουν για τη νέα χρονιά καθώς και του επιπέδου τους. Ενδεικτικά ένα πρόγραμμα προπονήσεων με 3 συνεδρίες Φυσικής Κατάστασης/ εβδομάδα και με 5-6 τεχνικής είναι αρκετό για αθλητές της εφηβικής ηλικίας που ασχολούνται 3-4 έτη συστηματικά με το άθλημα. Και πάλι όμως θα ήθελα να τονίσω ότι η πείρα του προπονητή και η τήρηση των κανόνων της Φυσικής Αγωγής είναι το κλειδί για την οργάνωση της προπόνησης.

Στην περίοδο της προετοιμασίας θα πρέπει να εξασκηθούν όλα τα τεχνικά στοιχεία που έχουν διδαχθεί οι αθλητές καθώς και να γίνει εκμάθηση/ εφαρμογή και νέων τεχνικών. Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στις ασκήσεις μυικής συναρμογής αλλά και βελτίωσης του επιπέδου της Γενικής Φυσικής Κατάστασης. Είναι απαραίτητο κατά τη διάρκεια της προετοιμασία να αξιολογήσουμε τα επίπεδα της Φ.Κ. των αθλητών έτσι ώστε να σχεδιάσουμε ουσιαστικά προγράμματα. Ως παράδειγμά μπορούμε να έχουμε το τεστ των 1500μ. που αναφέρεται και στο βιβλίο της ITTF (Coaching Manual 1). Το τεστ δείχνει τα επίπεδα της Αντοχής των αθλητών και συστήνεται η επανάληψή του μηνιαίως για τον καλύτερο έλεγχο. Σίγουρα δεν είναι το μόνο αφού ανατρέχοντας στη βιβλιογραφία μπορούμε αν βρούμε πολλά αξιόπιστα και εύκολα στην πραγματοποίηση άλλα τεστ.

Τέλος, η περίοδος της προετοιμασία είναι εξίσου σημαντική για τη δημιουργία αθλητικού ομαδικού πνεύματος ανάμεσα στα μέλη της ομάδας όπως επίσης και καλλιεργεί την αθλητική παιδεία των μελών της. Δεν θα πρέπει να αμελούμε να ενθαρρύνουμε τους αθλητές, ιδιαίτερα αυτούς που βλέπουν ότι η απόδοσή τους είναι μακριά από αυτήν που άφησαν στο τέλος της αγωνιστικής χρονιάς. Σίγουρα με την ενθάρρυνση και την καλώς εννοούμενη πίεση όλα θα πάνε καλά.

 

Καλή Αρχή!!

 
Περισσότερα Άρθρα...